loading...

سیستمها ی تهویه مطبوع (چیلر،هواساز،اگزاست فن و...)

بازدید : 535
جمعه 3 مرداد 1399 زمان : 18:45

آشنایی با عملکرد چیلر :

در اکثر برنامه های خنک کننده فرآیند محور یک سیستم پمپاژ آب خنک یا محلول آب / گلیکول را از چیلر به داخل فرآیند وارد می کنند. این مایع خنک گرما را از فرآیند خارج کرده و مایع گرم به چیلر باز می گردد. آب فرآیند وسیله ای است که با استفاده از آن گرما از فرآیند به چیلر منتقل می شود.

چیلرهای فرآیند حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام مبرد هستند. چیلرها دارای کاربردهای مختلفی بسته به دمای مورد نیاز دارند بنابراین مبرد مورد استفاده آنها متفاوت است ، اما همه چیلرها بر روی اصل اساسی فشرده سازی و تغییر فاز مبرد از یک مایع به یک گاز و به مایع کار می کنند. این فرآیند گرم کردن و خنک کننده مبرد و تغییر آن از یک گاز به مایع و مجدداً چرخه تبرید است.

چرخه تبرید چیلر تراکمی با مخلوط مایع و گاز کم فشار وارد تبخیر کننده آغاز می شود. در تبخیر کننده چیلر، گرما محلول آب یا محلول آب / گلیکول مبرد را به نقطه جوش می رساند ، که آن را از یک مایع کم فشار به یک گاز کم فشار تبدیل می کند. گاز کم فشار وارد کمپرسور چیلر می شود و در آنجا فشرده می شود تا گاز پر فشار وارد شود. گاز پر فشار وارد کندانسور چیلر می شود که در آن هوای محیط یا آب کندانسور گرما را از بین می برد تا آن را به یک مایع با فشار زیاد خنک کند . مایع با فشار بالا به شیر انبساط حرکت می کند ، که این شیر انبساط مشخص می کند چه مقدار مبرد مایع وارد تبخیر می شود ، در نتیجه دوباره چرخه تبرید را آغاز می کند.

دو نوع کندانسور وجود دارد که در چیلرها مورد استفاده قرار می گیرند : هوا خنک و آب خنک. کندانسور خنک کننده هوا از هوای محیط برای خنک کردن و چگالش مبرد استفاده می کند تا گرمای مورد نیاز مبرد را جهت تبدیل شدن به یک مایع خنک تامین کند . این مایع می تواند در داخل چیلر قرار داشته باشد و یا از راه دور در خارج واقع شود ، اما در نهایت گرما را از چیلر به هوا رد می کند. در یک خازن با آب خنک ، آب یک برج خنک کننده سرد شده و مبرد را خنک می کند.

کدام چیلر مناسب کاربری شما می باشد ؟

سیستم های چیلر از نظر اندازه و طراحی بسیار گسترده ای دارند و به عنوان واحدهای چیلر کوچک ، مینی چیلر ، موضعی یا قابل حمل برای کاربردهای کوچکتر یا چیلرهای مرکزی بزرگ که به منظور فراهم کردن سرمایش برای کل فرآیندها در دسترس هستند مورد استفاده قرار می گیرند .

اگر شما علاقه مند هستید تا جزئیات بیشتری در مورد انتخاب بهترین خنک کننده برای نیاز خود هستید ، با کارشناس ارشد شرکت مهتاب گستر تماس بگیرید تا ایشان اطلاعات کافی در ارتباط چیلر ، قیمت چیلر ، ظرفیتهای چیلر ، کاربرد چیلر ، هواساز ، کاربرد هواساز ، فن کویل و... در اختیارتان قرار دهد و شما را به سوی یک خرید مطمئن هدایت کند . شماره تماس 02166706377

نکات لازم جهت نصب چیلر تراکمی :

1-طبق استاندارد ARI590-76 ضریب رسوب گذاری برای چیلر های تراکمی با کمپرسور های رفت و برگشتی که در ایران از سایر چیلر ها متداول تر است ، 0.0005 h/Btu تعیین شده است.

2-برای جلوگیری از انتقال ارتعاش و سروصدا باید لوله های آب متصل به اواپراتور و کندانسور مجهز به لرزه گیر باشند.

3-اطراف محل نصب چیلر باید بین 46 تا 60 اینچ به منظور سرویس و انجام تعمیرات باز باشد و فضای پشت یا جلوی چیلر تقریبا به اندازه طول آن به دیوار یا دستگاه های دیگر فاصله داشته باشد تا امکان تعویض ، نظافت و رسوب گیری لوله های مسی اواپراتور و کندانسور وجود داشته باشد.

4-ارتفاع فونداسیون به اندازه 4 تا 6 اینچ از کف تمام شده برای چیلر تراکمی کافی است و ابعاد فونداسیون باید از هر طرف به اندازه 4 اینچ بزرگ تر از سطح زیرین یا شاسی چیلر تراکمی باشد. فونداسیون باید مسلح بوده و با در نظر گرفتن سطوح فلزی مانند ناودانی یا نبشی در ساختار فونداسیون باید امکان مهار چیلر بر روی فونداسیون وجود داشته باشد.

5-چنانچه بار سرمایشی چیلرکمتر از 200 تن تبرید باشد بهتر است از چیلر تراکمی مجهز به کمپرسور رفت و برگشتی استفاده شود. در بار های بیشتر می توان از دو یا چند چیلر تراکمی سیلندر پیستونی با چیدمان موازی استفاده نمود بشرطی که چیلر های مورد استفاده هم ظرفیت و مشابه باشند . در بار های بیشتر از 200 تن تبرید امکان استفاده از سایر انواع چیلر به ویژه چیلر های گریز از مرکز نیز وجود دارد. در هر صورت بهتر است در بار های زیاد به جای استفاده از یک دستگاه چیلر ، از حداقل دو دستگاه چیلر استفاده کرد به نحوی که هر یک از چیلر ها امکان تامین 75% بار کل را داشته باشند. تحت چنین شرایطی امکان تعمیر و سرویس برای یکی از چیلر ها در اوقات اضطراری وجود داشته و در عین حال عملکرد سیستم در تامین بار های جزیی بهینه تر خواهد بود.

6-مبردی که از یک سیستم تبرید بازیافت می شود نباید در سیستم دیگری غیر از سیستمی که این مبرد از آن بازیافت شده ، به کار برده شود. مبرد بازیافتی باید پیش از استفاده دوباره از فیلتر بگذرد و خشک شود. اگر در مبرد بازیافتی علایم آشکار آلودگی مشاهده شود ، نباید آن را دوباره به کار برد ، مگر آن که مجددا بازیافت شود.

7-موتورخانه تبرید باید آشکار ساز نشت مبرد با اعلام خطر دیداری و شنیداری داشته باشد و آشکارساز یا لوله نمونه گیری که هوا را به سمت آشکار ساز هدایت می کند باید در محلی از موتورخانه نصب شود که مبرد نشت یافته احتمالی بیشترین تراکم را داشته باشد. آشکار ساز و اعلام خطر باید در محل مورد تایید نصب شود.

لوله های فولادی برق نباید به طور مستقیم به تابلوی برق منصوبه روی چیلرتراکمی متصل شوند. بلکه برای اتصال لوله های فولادی برق به تابلو ها باید از لوله ی قابل انعطاف استفاده شود تا لرزش چیلر به لوله های برق منتقل نشود .

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 11
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 14
  • بازدید سال : 26
  • بازدید کلی : 1086
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی